✦Valvoa linjausten ja suositusten toteutumista omassa toimintaympäristössä. Ilmoittaa havaitsemistaan puutteista esihenkilölle.
✦Tuntea lapsen oikeudet ja ottaa selvää oikeuksista, jos ne eivät ole itselle tuttuja.
- Lapsille tulee kertoa heidän oikeuksistaan ja turvataidoista sekä keneen ottaa yhteyttä, jos kokee turvattomuutta.
✦Laatia luisteluryhmät ja kokoonpanot lasten ikä- ja taitotaso huomioiden, jotta harjoittelu on turvallista.
✦Laatia sellainen harjoitusohjelma, joka ottaa huomioon riittävän levon ja mahdollisuuden palautumiseen yksilöllisesti kunkin luistelijan tarpeita kuunnellen.
✦Sisällyttää harjoituksiin leikillisiä ja luovia elementtejä, jotka edistävät iloa ja lisäävät harjoittelun monipuolisutta.
- Kannustaa lasta monilajisuuteen.
✦Huomioida harjoittelun suunnittelussa lasten arki ja siihen liittyvät merkittävät tapahtumat sekä vapaa-ajan riittävyyden.
- Lapsella tulee olla mahdollisuus esimerkiksi juhlia kaverin syntymäpäivää tai osallistua koulun retkelle, jotta sosiaalisen elämän kehittyminen luistelun rinnalla on mahdollista.
✦Valvoa, että lapsi ei harjoittele sairaana tai vammautuneena.
✦Luoda turvallinen harjoitusympäristö ja huolehtia asianmukaisesta kielenkäytöstä ja toisia arvostavasta kohtelusta.
✦Puuttua aina syrjintään, epäasialliseen käytökseen, häirintään, kiusaamiseen ja väkivaltaan.
✦Auttaa lasta asettamaan henkilökohtaisia tavoitteita, jotka ovat sopusoinnussa lapsen taitotason, vahvuuksien ja kehitystarpeiden kanssa.
- Tukea kaikkia harjoitusryhmän lapsia samalla tavalla tavoitteiden saavuttamisessa, tarjota rakentavaa palautetta ja auttaa kehittämään keinoja haasteiden ylittämiseen.
✦Pitää avoin kommunikaatioyhteys lapsiin ja heidän huoltajiinsa tarjoten mahdollisuuksia tulla kuulluksi. Kenenkään lapsen ei tarvitse pelätä epäonnistua, kertoa mielipidettänsä tai huoltansa valmentajalle.
✦Järjestää lapsille mahdollisuuksia ylläpitää fanikulttuuria järjestämällä mahdollisuuksia mennä seuramaan kilpailuita ja tapahtumia, joissa lasten esikuvat urheilevat.