Taitoluistelun brändi

Toimenpideohjelma 3 – Vahva brändi 

Tavoite: Luoda vahva kaupallinen perusta, joka tukee taitoluistelun kasvua Suomessa ja parantaa lajiliiton näkyvyyttä kansallisesti ja kansainvälisesti. 

Toimenpiteet  

  • Otamme käyttöön Skating Finland –tavaramerkin 
  • Uudistamme brändikirjan ja toteutamme brändin uudistuksen (Skating Finland) ja kanavan päivityksen. Tavoitteena on, että tehdä tästä liiton kaupallinen näyteikkuna. 

Mittarit 

  • Lajien tunnettuus (Navigator) 

 3.2 Markkinointistrategian kehittäminen 

Tavoite: Parantaa taitoluistelun ja Skating Finlandin näkyvyyttä ja houkutella uusia yleisöjä ja yhteistyökumppaneita 

Toimenpiteet 

  • Toteutamme Skating Finlandin -tukimarkkinoinnin. 
  • Toteutamme ”Koko Suomi liukastelee” –kiertueen kohdistettuna eri kohderyhmille ja teemoille esimerkiksi “Rämäpäät”. 
  • Toteutamme Synchro Tour –jatkokehityksen ja lisäämme kansainvälisten kilpailuiden houkuttelevuutta. 

Mittarit 

  • Markkinointi-, medianäkyvyyksien kasvu.  

3.3 Kumppanuuksien kehittäminen 

Tavoite: Rakentaa pitkäaikaisia ja kestäviä kumppanuuksia, jotka tuovat lisäarvoa sekä Taitoluisteluliitolle, urheilijalle, seuralle että kumppaneille.  

Toimenpiteet 

  • Toteutamme kumppanitapahtumat: Järjestetään vuosittain ”Taitoluistelun Kumppanifoorumi”, jossa nykyiset ja potentiaaliset yhteistyötahot sekä urheilijat kutsutaan verkostoitumaan ja keskustelemaan uusista yhteistyömahdollisuuksista. Foorumin yhteydessä järjestetään liikunta- ja hyvinvointiaktiviteetteja paneelikeskusteluja ja osaamisen kehittämistä. 
  • Uudistamme kumppanipaketit. 

Mittarit 

  • Kumppanien tuottama taloudellinen resurssi. Kävijätutkimuksien arvojen paraneminen. 

 3.4 Tapahtumien kaupallistaminen 

Tavoite: Maksimoida tapahtumien kaupallinen potentiaali ja parantaa niiden taloudellista tulosta. 

Toimenpiteet 

  • Perustetaan kaupallinen yhtiö Skating Finland: Tavoitteena saada tapahtumista taloudellisesti kannattavia. Kun tapahtumatoiminta on alv-velvollista, voidaan vähentää tapahtumien järjestämiseen liittyvien hankintojen arvonlisävero, mikä laskee suoraan tapahtumien järjestämiskustannuksia. 
  • Luodaan eksklusiivisia VIP-paketteja, jotka sisältävät esimerkiksi pääsyn kilpailun jälkeisiin juhliin ja tapaamisia luistelijoiden kanssa. 
  • Kehitetään tapahtumien oheispalveluja, kuten ruoka- ja juomapalveluita, fanituotemyyntiä sekä virtuaalitodellisuuselämyksiä että ”kokeile lajeja” -tapahtumia urheilijoiden kanssa.  

Mittarit 

  • Kumppanien tuottama taloudellinen resurssi. Tapahtumien kävijätutkimusten arvosanat. 

3.5 Yhteisöllisyyden ja jäsenyyden vahvistaminen 

Tavoite: Sitouttaa jäsenet ja yhteisöt tukemaan taitoluistelua pitkäjänteisesti. 

Toimenpiteet 

  • Laajennamme Skating Finland -ajankohtaismedian koko luisteluyhteisön alustaksi: kasvatamme sekä harraste- että huippuluistelun näkyvyyttä. 
  • Perustamme taitoluistelun Hall of Famen. 
  • Hyödynnämme valtakunnallisesti World Ice Skating Day –tapahtumaa. 

Mittarit 

  • Kilpailutiedotteiden ja uutiskirjeiden tilausmäärät.