Tälle sivustolle on koottu kattavasti tietoa Hoika-järjestelmästä sekä passin hankinnasta. Sivustolta löytyy ratkaisut järjestelmän vikatilanteisiin sekä vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Mikäli et löydä tältä sivustolta apua, voit olla yhteydessä passijärjestelmän tukeen:
Tekninen tuki: Hoika- asiakaspalvelu p. 09 4177 0741
Tekninen tuki ja lajiin liittyvät kysymykset: STLL seurakehityspäällikkö
Yritin ostaa luistelupassin, järjestelmä ilmoittaa: ”hetu on jo käytössä”
Hoika mahdollistaa saman henkilötunnuksen käyttämisen vain yhdessä seuran profiilissa. Sinulla siis on jo olemassa profiili seuraasi. Järjestelmään ei voi tehdä uutta profiilia, vaan passi hankitaan jo olemassa olevaan profiilin. Unohtuneen salasanan pystyy palauttamaan Hoikan kirjautumissivulla.
Esimerkki: Lasse Luistelija on aiemmin ostanut passin kaudelle 2023-2024 seuraan A. Lasse on ostamassa uutta passia kaudelle 2024-2025. Hän luo uuden profiilin seuraan A, minkä jälkeen järjestelmä herjaa, että hetu on jo käytössä ja passin ostaminen ei onnistu.
Ratkaisu: Lassen tulee olla yhteydessä joko omaan seuraan tai liittoon. Seura/liitto/ Hoikan asiakaspalvelu yhdistävät olemassa olevat profiilit, jolloin tietoihin jää voimaan vain yksi profiili, johon hetu on liitetty. Tämän jälkeen passin osto onnistuu vaivatta.
Minulla on harrastepassi, mutta haluaisin osallistua kilpailuihin.
Tarvittaessa voit korottaa esimerkiksi harrastepassin kilpailupassiksi kirjautumalla uudelleen Hoika-järjestelmään ja ostamalla tarvitsemasi passin. Järjestelmä tunnistaa aiemmin hankkimasi passin, ja maksat vain passien hinnan erotuksen.
Minulla on kilpailupassi, mutta en osallistukaan kilpailuihin
Passiluokan madallusta ei pysty tekemään passinhaltija itse Hoika-järjestelmässä, vaan se tehdään ainoastaan Taitoluisteluliitossa.
Passiluokan madallusta edullisempaan vaihtoehtoon ei korvata. Luistelija voi kilpailla ja harrastaa korkeammalla passiluokalla vaikka sarjaan riittäisikin matalampikin passiluokka.
Haluan vaihtaa seuraa
Hoika-jäsenpalvelussa tehtävän seurasiirron tarkoituksena on varmistaa, että sekä lähettävä- että vastaanottava jäsenseura hyväksyvät urheilijan seuran vaihdon.
Ohjeet urheilijalle/toimihenkilölle, jotka vaihtavat seuraa kauden alussa, ja uutta passia ei ole hankittu
HUOM! Seurasiirto kauden vaihtuessa tehdään vain uuden kauden passiin. Seurasiirron voi aloittaa, kun uuden kauden passien myynti alkaa.
- Valitse Hoikasta seura, jossa passi oli voimassa edellisellä kaudella
- Kirjaudu sisään samoilla tunnuksilla jotka on luotu edellisen passin oston yhteydessä.
- Mikäli et muista salasanaasi, pystyt palauttamaan salasanan kirjautumissivulla klikkaamalla ”Tilaa uusi salasana”
- Kirjautumisen jälkeen osta normaalisti passi kuluvalle kaudelle
Seurasiirron aloittaminen: - Valitse vasemmassa sivupalkista ”Omat tiedot”
- Valitse ”Lisenssit” – välilehti
- Klikkaa sinistä ”Siirrä” painiketta passin kohdalta. HUOM! Seurasiirto kauden vaihtuessa tehdään vain uuden kauden passiin.
- Valitse seura johon seurasiirto tehdään
- Sekä vanha- että uusi seura hyväksyvät seurasiirron. Mikäli seurasiirtoa ei hyväksytä kokonaisuudessaan 30 päivän kuluessa siirron aloittamisesta, siirto pitää aloittaa alusta.
Ohjeet urheilijalle/toimihenkilölle, jotka vaihtavat seuraa kauden keskellä, ja uusi passi on hankittu
- Valitse seura johon olet ostanut kuluvalle kaudelle passin seuravalintasivulta
- Kirjaudu sisään samoilla tunnuksilla jotka loit passin oston yhteydessä
- Mikäli et muista salasanaasi, pystyt palauttamaan salasanan kirjautumissivulla klikkaamalla ”Tilaa uusi salasana
- Valitse vasemmassa sivupalkista ”Omat tiedot”
- Valitse ”Lisenssit” – välilehti
- Klikkaa sinistä ”Siirrä” painiketta passin kohdalta.
- Valitse seura johon seurasiirto tehdään
- Sekä vanha- että uusi seura hyväksyvät seurasiirron. Mikäli seurasiirtoa ei hyväksytä kokonaisuudessaan 30 päivän kuluessa siirron aloittamisesta, siirto pitää aloittaa alusta.
Huomiothan, että myös valmentajien ja ohjaajien tulee tehdä seurasiirto edellä kuvatulla tavalla vaihtaessaan seuraa.
Haluan luistella tai valmentaa useammassa kuin yhdessä seurassa
Kahdessa seurassa luistelu on Hoika- järjestelmän puolesta mahdollista. Sinun tulisi tällöin tehdä profiili molempien edustamiesi seurojen Hoikaan. Tämän jälkeen voit hankkia uuteen profiiliin saman passin kuin toisessa seurassa on jo voimassa. Järjestelmä antaa tällöin hankkia passin ilmaiseksi (laskun hinta on 0€). Jotta tämä ominaisuus toimii, on sinulla oltava henkilötunnus oikein molemmissa profiileissa. Näin järjestelmä tunnistaa henkilön samaksi molemmissa seuroissa.
Järjestelmän puolesta tarkoitus on, että maksat vain yhden passin, vaikka toimit useammassa seurassa.
Haluan irtisanoa passini kesken kauden
Sinun on mahdollista irtisanoa luistelupassisi milloin haluat.
Sinun on kuitenkin hyvä huomata, ettei passimaksua palauteta, vaikka irtisanot passisi. Ainoastaan vakuutuksen osuus passin hinnasta on osittain palautettavissa.
Vakuutuksettoman passin irtisanominen tehdään kirjallisesti Seurakehityspäällikölle. Irtisanomisen voi tehdä ainoastaan passinhaltija tai hänen huoltajansa.
Vakuutuksellisen passin irtisanominen tehdään Pohjolaan: vakuutuksen irtisanominen
Vakuutuksen irtisanomisesta Pohjola Vakuutus veloittaa vakuutusajasta riippuen vähintään 16 €.
Vakuutusmaksun palautus tapahtuu Taitoluisteluliiton toimesta. Huolehdi, että tilinumerosi löytyy Pohjolaan tehdystä ilmoituksestasi.